Na dźwięk słowa szpinak, niektórzy zaczynają drżeć. Nic dziwnego. Szpinak jest chyba najbardziej znienawidzoną rośliną na kuli ziemskiej. Wielu ludzi, zrażonych do niego w czasie dzieciństwa, wręcz nie może na szpinak patrzeć. Trudno ich przekonać, że odpowiednio przygotowany staje się naprawdę pysznym warzywem.

W okresie wiosennym można przygotować na bazie szpinaku pyszną zupę, która orzeźwi i zregeneruje siły. Na śniadanie doskonale sprawdzi się szpinak z jajkiem. Danie to pokochało już wielu ludzi. Dzieciom najlepiej posmakują pewnie pyszne naleśniki, więc może warto je zrobić. Największy niejadek z pewnością się im nie oprze. Przepisów na te i inne dania jest w książkach kucharskich i na Internecie naprawdę wiele.

Szpinak jest nie tylko pyszny ale przede wszystkim bardzo zdrowy. Jeśli idzie o ilość składników odżywczych w nim zawartych, nie ma w sobie równych. W liściach szpinaku zawarte jest przede wszystkim żelazo, które jest łatwo przyswajalne przez nasz organizm. Stąd zaleca się potrawy ze szpinakiem przede wszystkim osobom z anemią, wegetarianom oraz osobom na diecie.

Niestety tak pyszny i zdrowy szpinak jest również źródłem kwasu szczawiowego. Dlatego wielu ludziom odradza się jego spożywanie, bo mimo wielu wartości odżywczych, może im szkodzić. Chodzi tutaj głównie o osoby w podeszłym wieku, w przypadku których zbyt duża dawka żelaza niekorzystnie działa na organizm, a także chorzy na nerki, artretyzm, reumatyzm czy mający problemy z układem pokarmowym. Ponadto lekarze zwracają uwagę, że szpinaku z czosnkiem nie powinny spożywać kobiety w zaawansowanej ciąży.